Startbatteri
Ett batteri är antingen avsett till förbrukning eller till att starta. Batterier presterar generellt inte bra på båda delar. Startbatterier är mer vanligt förekommande och utgör 80% av marknaden för fordonsbatterier. Vanligtvis så tänker vi på bilbatterier när vi hör ordet startbatteri men de återfinns i dem flesta motorfordon så som motorcyklar (MC), lastbilar, bussar, båtar, entreprenadmaskiner mm.
Startbatteri till din maskin / fordonstyp
- Startbatterier till bilar
- Startbatterier till motorcyklar
- Startbatterier till gräsklippare
- Startbatterier till bussar
- Startbatterier till lastbilar
- Startbatterier till åkgräsklippare
- Startbatterier till entreprenadmaskiner
- Startbatterier till mopeder
- Startbatterier till veteranbilar
Tunna blyplattor ger starka strömmar under kort tid
Ett startbatteri har tunna blyplattor. Genom dessa kan elektroner färdas snabbare än genom tjocka blyplattor vilket ger startbatteriet förmågan att levererar mycket och stark ström under startmomentets kritiska och intensiva sekunder..
Tunna blyplattor innebär även generellt att startbatteriet får försämrade förbrukningsegenskaper där man istället vill att strömmen ska gå långsamt. Med modern AGM teknik och innovationer som EFB ser den verkligheten dock ut att kunna försvinna. Åtminstone suddas ut lite grann.
Kallstart – Starteffekt – CCA
Det motorn behöver från startbatteriet kallar vi för för kräm eller ström. Energi och starteffekt är en mer korrekt benämning och traditionellt uttrycks det även som kallstartseffekt.
Kärt barn har många namn och går i det här fallet under betäckning (A) eller (CCA).
Starteffekt är ett mått kan mätas på ett åtskilligt antal sätt. Enheten CCA står för Cold Crank Amps på engelska och är ett mått på strömstyrkan i ett batteri i minus (-18°) grader.