MC batterier

Ett MC batteri är ett “litet startbatteri” och är självklart avsedd för motorcyklar men förekommer ofta i mopeder, snöskotrar, ATM/fyrhjulingar, gräsklippare, trädgårdsmaskiner mm.

Innan du köper ett nytt MC batteri är viktigt att alltid jämföra det nya produkten med det befintliga batteri. Har du en privatimporterad motorcykel eller ett specialbyggt fordon av annan karaktär är detta extra viktigt att själv ta reda på vilka krav som bör uppfyllas då reservdelskatalogerna enbart innehåller rekommendationer för originalmodeller.

Förutom att måtten på det nya mc batteriet ska passa i det avsedda utrymmet i ditt fordon / maskin så är det även viktigt att ditt mc batteri har tillräckligt med starteffekt samt är anpassat för din körstil och rådande körförhållanden. Dessa kan präglas av värme / kyla och utgöras av släta Europavägar / skakiga skogsvägar. För tuffa förhållanden är AGM ett krav!


Kvalitativa MC batterier från kända varumärken


YUASA – Mc batterier

YUASA

YUASA

YUASA har länge varit världsledande & den mest ansedda tillverkaren av mc batterier. Deras underhållsfria & högpresterande AGM batterier rekommenderas starkt.


BOSCH – Mc batterier

BOSCH

BOSCH är världsledande på reservdelar till bilar så varför inte lita på dem även när du ska köpa delar till din MC? De finns tre olika utföranden att välja, vätska, Agm och Gel.


VARTA – Mc batterier

VARTA

VARTA

Dessa kraftiga och hållbara mc batterier kommer du att kunna vara en stolt ägare till.

Köp VARTA Mc batterier >>

 


Skillnaden mellan AGM, GEL & LITHIUM

Vanliga torrladdade syrabatterier förekommer oftare i äldre motorcyklar och behöver regelbundet fyllas på med batterivatten manuellt.

AGM och GEL varinaterna är istället helt slutna & underhållsfria. Om dessa batterier öppnas bryt garantin i motsats till syrabatterierna som du regelbundet måste öppna för att kunna ta hand om på rätt sätt. MC batterier av AGM och GEL typ läcker dessutom aldrig någon syra eller avger några illaluktande gaser vid laddning. Värt att notera är även självurladdning för dessa endast uppgår till 2% i månaden vilket är stort skillnad jämfört med vanliga påfyllningsbara bly / syrabatterier som har en självurladdning upp mot 5-10% per månad.

LITHIUM (LiPO) är ett material som nu är här för att stanna! I början när dessa supermoderna mc batterier för dyra för att kunna rättfärdigas till bruk utanför tävlingssammanhang. Lithium batterier har en mycket kraftig starteffekt, väger bara en bråkdel av vanliga bly syra och AGM batterier och behöver inte ens underhållsladdas då självurladdningen i ett Litium (LiPO) batteri är minimal och försumbar.


Tekniknologitypen påverkar MC batteriets pris

Priser på ett MC batteri beror främst på vilken typ av batteri du väljer. Vad du bör välja beror som tidigare beskrivet på bruk och förhållanden men har du möjlighet att välja mellan olika typer av MC batterier för ditt ändamål och bruk så kan du fördjupa dig i skillnaderna och avgöra vad som är ett prisvärt val för dig!

Mc batterier med vätska / syra är billiga & pålitliga

mc-batteri-syra

Mc batteri (Syra)

Bly/syra batterier är “vanliga” mc batterier. Syra batterier till mc:n är kraftfulla och billiga men kan tillexempel inte monteras fritt utan måste stå upprätt av naturliga skäl. De tål viss lutning samt har en högre självurladdning om ca 10% per månad. Underhåller du inte syrabatterier är risken stor att du får byta ut ditt batteri rätt ofta. Att köpa ett billigt MC batteri kan på det sättet kan långsiktigt bli en dyr affär om du är oaktsam.


Mc batterier med AGM teknik är starka, prisvärda & trygga

agm-mc-batteri

MC Batteri (AGM)

När du köper ett AGM batteri investerar du i dig själv och försäkrar dig mot den vanligaste dödsorsaken som annars drabbar vanliga MC batterier. AGM tål tuffa tag, är skaktåliga, läcker ingen syra, har en högre starteffekt, kan monteras hur som helst och har enbart en självurladdning på 2% per månad. Dessa egenskaper gör att AGM lämpar sig väl som mc batterier.


Mc batterier med GEL levererar mer ström till extrautrustning

gel

MC batterier med GEL

MC batterier av GEL karaktär har liknande egenskaper som AGM men är inte alls lika vanligt förekommande. Gel-batterier är mer vanligt förekommande för rena förbrukningsändamål i fordon som elektriska golfbilar och städmaskiner. Men när ett mc batteri av gel typ har en längre livslängd och klarar av fler antal laddningscykler kan man enkelt och försvarbart att använda som batteri till motorcykeln både i avseende för prestanda såväl som av ekonomiska skäl.


LITHIUM – Mc batterier för racing

mc-batteri-lithium

mc-batteri-lithium

När man tävlar inom motorsport (framförallt de som utövas på två hjul) är varje sekund ovärderlig. Hästkrafter, strömlinjeform, grepp är alla viktiga men kanske framförallt fordonets vikt. Kan man spara in ett part gram genom att byta material (förutsatt att det nya materialet är lika starkt) är detta ofta en väl värd åtgärd. Med ett Lithium batteri i din mc sparar du inte bara in ett par gram utan kan sänka totalvikten med ett par kilon! LITHIUM MC batterier har verkligen kommit för att stanna! Inte nog med att dem väger mindre, de är dessutom starkare och håller längre så är självurladdningen praktiskt taget obefintlig!


Hitta rätt mc batteri till din motorcykel!

Här listar vi alla motorcykelmodeller för att du enkelt ska kunna hitta de batterier som passar till just din motorcykel!

Yamaha logo

suzuki logo

piaggio logo

MV AGUSTA logo

ktm logo

Kawasaki logo

jawa

Honda Logo

Haley Davidson logo

Ducati logo

Buell logo

bmw logo

bimota logo

Aprilia logo

Hitta en kvalificerad återförsäljare av MC batterier

Köper du Mc batterier online bör du enbart hålla dig till kvalificerade och trygga återförsäljare. Det är nämligen viktigt att du får med syra till det mc batteri du beställer. Antingen färdigt islaget eller på sidan i separat behållare. Får du syran skickad i en separat behållare vet du säkert att batteriet är så nytt det kan vara.

Mekonomen.se

Mekonomen.se

Skötsel och underhåll av MC batterier

Ett vanligt MC batteri laddas ur och dör normalt om det står kvar i hojen över vintern. Att koppla ur det och ladda det fullt borde vara en självklarhet och är något du bör göra för att ditt MC batteri ska starta nästa gång du plockar fram bågen och vill åka. Tänk på det så är du med och bidrar till en minskad klimatpåverkan och slipper köpa ett nya mc batteri lika ofta!